Coneix la teva competčncia fent un benchmark
19 de novembre de 2024
T'agradaria distingir-te de la teva competència? Si tens una pime o ets autònom, una de les millors maneres d'obtenir aquest avantatge és estudiar aquells negocis que competeixen al teu sector.
En aquest article explicarem què és un benchmark, quins són els seus avantatges i reptes i els passos per dur-lo a terme de manera senzilla. Continua llegint per descobrir com et pot ajudar!
Benchmarking, la clau per conèixer la teva posició competitiva
Dur a terme un benchmark o, benchmarking, és un procés d'anàlisi comparativa mitjançant el qual podràs analitzar la teva situació davant de la teva competència. Amb aquesta tècnica, estudiaràs detalladament les característiques i factors diferencials dels teus competidors directes i dels líders de mercat com:
- Les estratègies que estan aplicant.
- Les eines utilitzades.
- El posicionament triat.
- Els resultats obtinguts.
Analitzant el que altres fan bé o malament podràs millorar el teu propi exercici.
En comparar el teu acompliment davant del de la competència, podràs entendre millor la teva situació al mercat i descobrir quin valor afegit i diferencial pots oferir als teus clients. Però no només això, els benchmark presenten grans avantatges per a aquelles pimes i autònoms que no disposen de tants recursos com les grans empreses.
Avantatges que t'aportarà el benchmarking
Necessites una raó per dur a terme aquesta tècnica? A continuació, t'expliquem els seus principals avantatges i beneficis:
- Més coneixement de la teva empresa: aquesta anàlisi et permetrà millorar l'avaluació de la teva empresa coneixent aquelles àrees on destaques (les teves fortaleses) i on necessites millorar (debilitats).
- Més coneixement del mercat: no només realitzaràs una anàlisi interna de la teva empresa, sinó que també coneixeràs les últimes tendències i les característiques o preferències del teu públic objectiu. D'aquesta manera, podràs establir metes realistes i assolibles.
- Estalvi de temps i recursos: en identificar aquelles estratègies que han estat efectives al teu sector, podràs reduir la necessitat d'experimentació. A més, en extrapolar-lo a escenaris futurs, podràs avançar-te a les necessitats futures de les teves audiències.
- Aprenentatge continu: el benchmarking és un estudi que s'ha de fer de manera regular per poder mantenir-lo actualitzat davant dels canvis del mercat. D'aquesta manera podràs mantenir un control continu de la teva pime, prenent sempre les millors decisions.
A més, podràs donar resposta a preguntes com: què està fent la meva competència que jo no estigui fent?, hi ha sectors de clients desatesos al mercat als quals jo els pugui oferir alguna cosa?, quin tipus de serveis estan oferint els meus competidors ?
Tot i això, i encara que recomanem la realització d'un benchmarking, hi podràs trobar alguns reptes. Per exemple, el cost inicial de temps i de recursos. També heu de tenir cura de no perdre de vista el rumb i l'essència de la vostra empresa en comparar-vos contínuament amb la vostra competència.
Ara que coneixes què és un benchmark, així com els seus beneficis i reptes, t'expliquem com en pots fer un.
Com fer un benchmark des de zero
Encara que els passos poden variar segons les necessitats del teu negoci, l'esquema principal es pot resumir de la manera següent:
- Defineix els teus objectius: quin serà el focus de la teva anàlisi. Busques millorar l'experiència dels teus clients, un millor procés de producció, augmentar la teva presència en línia i en xarxes socials…?
- Tria quins competidors analitzar: tria competidors directes o líders de mercat que tinguin una bona estratègia a l'àrea que vols millorar.
- Selecciona què és el que mesuraràs: hauràs de seleccionar aquelles mètriques que siguin més rellevants i fer un estudi minuciós d'aquelles dades que triïs recollir.
- Compara els resultats: avalua les dades obtingudes davant de les de la teva empresa. D'aquesta manera podreu conèixer els vostres punts forts i febles.
- Desenvolupa un pla d'acció a partir dels resultats obtinguts: estableix noves estratègies i objectius segons els processos que facis correctament i els que hagis de millorar. A més, hauràs d'establir indicadors per mesurar els nous resultats i mantenir una millora continuada.
Finalment, hi ha nombroses aplicacions que t'ajudaran a l'hora de fer aquest estudi. En compartim algunes:
- SimilarWeb: plataforma enfocada a l'anàlisi i monitorització de pàgines web i competidors. Descobreix aquí com funciona.
- SEMRush: podràs analitzar la teva competència centrant-te en el seu posicionament en línia. Tot i que és de pagament, compta amb una versió gratuïta.
- Google Trends: gràcies a aquesta aplicació de Google podràs conèixer què és el que els usuaris estan buscant per identificar patrons de comportament. Coneix més sobre aquesta eina aquí.
Com ja has vist, realitzar un benchmark és essencial per mantenir-te competitiu al mercat. Amb aquesta anàlisi, no només podràs identificar les teves fortaleses i debilitats, sinó també adaptar les millors pràctiques de la teva competència al teu negoci. No et quedis enrere i comença a fer el benchmark del teu negoci!