Eines per a la gestió financera de les pimes
9 de juliol de 2024
La gestió financera és un procés fonamental perquè pimes i autònoms puguin fer un ús correcte dels seus recursos financers i, encara que pot resultar una tasca complexa, hi ha nombroses eines que pots utilitzar.
En aquest monogràfic, Julen Brogeras Ruiz, expert de NTT DATA en consultoria al sector financer, desvetlla les eines financeres que pots utilitzar en el teu negoci i les claus per implementar-les.
La gestió financera és el conjunt d'activitats i decisions que una empresa ha d'administrar per gestionar de manera òptima els recursos financers. En l'àmbit de les pimes i autònoms, aquesta tasca pot tenir més dificultat ja que els recursos disponibles solen ser més limitats. Per això, l'ús d'eines i tecnologies financeres és una necessitat per a aquelles pimes que vulguin destacar al mercat.
Hi ha diferents tipus d'eines financeres, cadascuna dissenyada per cobrir diferents funcions de la gestió financera de les pimes. Podem distingir entre les que faciliten el seguiment d'ingressos i despeses, i les més completes, com ara els programaris de facturació, que permeten centralitzar tota la informació financera d'una empresa en una única plataforma. Alguns exemples d'eines accessible de seguiment de despeses inclouen QuickBooks i Zoho Expense.
D'altra banda, alternatives com Sage Active o Xero ofereixen solucions integrals de facturació, brindant una visió financera completa de la pime en tot moment.
La integració d'aquestes eines a les pimes comporta una sèrie d'avantatges. En primer lloc, lestalvi de temps gràcies a lautomatització de tasques repetitives, la qual cosa permet als empleats dedicar més temps a altres activitats. A més, aquestes eines proporcionen anàlisis detallades i en temps real sobre la situació financera de l'empresa, cosa que facilita la presa de decisions informades i contribueix a una gestió financera més eficient.
A l'hora d'integrar una eina financera en una pime cal fer una estratègia detallada d'implementació i seguir els passos següents:
- Analitzar les necessitats de la pime i identificar les àrees de millora a l'apartat financer.
- Investigar les diferents solucions i seleccionar l'eina considerant característiques com la facilitat d'ús, preu i la possible integració amb altres sistemes que ja es trobin a la pime.
- Planificar la integració establint metes i terminis i definir com assolir-los.
- Formar els treballadors perquè puguin maximitzar les funcionalitats de l'eina.
- Implementar la solució de manera gradual i anar augmentant les funcionalitats de l'eina a mesura que els treballadors se'n vagin sentint més còmoda.
- Avaluar periòdicament el rendiment de l'eina recopilant retroalimentació dels treballadors sobre la seva usabilitat i eficiència.
D'altra banda, pimes com l'Institut de Pensament Positiu i Lex Documents són exemples d'empreses que han experimentat millores significatives en l'eficiència operativa i la precisió en la planificació pressupostària gràcies a la implementació d'eines financeres com Sage 2000 i Zoho Invoice, respectivament.
En resum, la integració d'eines financeres a les pimes representa una oportunitat de creixement, encara que també comporta desafiaments com la gestió del canvi organitzacional i un risc més gran de ciberatacs. No obstant això, les oportunitats que ofereixen aquestes eines són tan grans que la seva implementació esdevé obligatòria per a les pimes que vulguin créixer al mercat actual.