La digitalització, aliada de les pimes dedicades al comerç
15 de febrer de 2022
La digitalització de la teva pime et permetrà augmentar la productivitat, incrementar les vendes i optimitzar els costos.
Entre les mesures contemplades al Plan España Digital 2025, destaca l'important paper de la digitalització per modernitzar el comerç, que impulsarà la competitivitat del sector comercial, especialment de pimes i micropimes, a través de la transformació digital, amb plataformes i serveis digitals per al comerç i la capacitat d'innovació del sector.
Segons l'informe ePyme de 2020, el repte de la digitalització de les microempreses, incloses les del sector comerç, passa per tres claus: la integració de solucions que facilitin la gestió interna i la relació amb els clients, una presència adequada a Internet i l'anàlisi de viabilitat del seu canal de vendes electròniques.
Durant les darreres dècades i principalment des que va començar la pandèmia del Covid-19, les empreses són cada vegada més conscients dels beneficis de la tecnologia per als seus comerços. En molts casos fins i tot ha resultat ser la “salvació” per mantenir la seva activitat des que van començar els confinaments.
Alguns comerços han millorat la seva transformació digital, mentre que altres han integrat la digitalització als models de negoci pràcticament des de zero. Com a emprenedors, podríem preguntar-nos: Com es pot convertir la digitalització en aliada del nostre comerç? Què podem fer?
Segons l'estudi de La digitalització com a palanca de competitivitat de la pime publicat per la Cambra de Comerç d'Espanya “Digitalitzar-se implica recolzar-se en les noves tecnologies i les noves formes de treballar disponibles per ser més eficients en els nostres esforços i construir nous models de relació amb clients, proveïdors i partners” i planteja diferents passos en base tres objectius per millorar el conjunt dels processos de digitalització en una pime, entre elles les dedicades al comerç:
1. Millorar la seva productivitat cercant la simplicitat per ser més eficients seguint aquests passos:
- Fomentar llocs de treball amb més component de mobilitat i connexió de banda ampla per garantir un treball més eficient.
- Incorporar aplicacions informàtiques i de gestió econòmica en línia, així com d'emmagatzematge al núvol de la informació (cloud) i l'ús de dispositius mòbils intel·ligents, que ajudarà a automatitzar els temps de processos i reduir errors.
- Incloure una gestió intel·ligent i integrada de les comunicacions multicanal (videoconferències, email, veu, xat, etc.) per a una comunicació més àgil.
2. Millorar les vendes a l'era digital suposa situar el client al centre, tant en el tracte físic com en el virtual, aprofitant cada interacció perquè la seva experiència sigui única, amb ajuda d'aquests punts:
- Incorporar nous canals d'atenció per ampliar el mercat a través d'internet perquè el client o client potencial pugui contactar pel mitjà que esculli (web, telèfon, xat, etc.) i millorar així la seva experiència.
- Disposar de pàgina web com a extensió del seu negoci i identitat al món online i utilitzar eines de màrqueting digital per potenciar la seva visibilitat, el mesurament de dades i conversió de leads.
- Afegir serveis i dispositius de digitalització locals i punts de venda i contacte amb el client com una pàgina web, xarxes socials o un e-commerce.
3. Aconseguir més estalvi i control de les infraestructures mitjançant la digitalització, que permet optimitzar els costos de la pime i controlar l'ús eficient dels productes aplicant aquests passos:
- Utilitzar plataformes basades en IoT (internet de les coses) per a una gestió de dispositius fiable i efectiva que permeti intercanviar informació i actualitzar dades entre màquines en remot.
- Aprofitar les plataformes de computació cloud computing o al núvol per reduir costos econòmics i de temps. Ofereix aplicacions, infraestructures i serveis de baixa inversió gràcies al pagament per ús (correu, ofimàtica, eines de gestió, capacitats d'emmagatzematge, servidors, etc.). Com a element imprescindible, caldrà una connexió de banda ampla fixa i mòbil.
A més d'aquests passos, és important posar atenció en altres aspectes per aprofitar la digitalització al comerç eficaçment:
- Implicar-se a la cultura organitzativa amb formació als seus empleats en competències digitals i habilitats tècniques, depenent de la seva activitat.
- Protegir les dades del negoci i de client assegurant el compliment en matèria de protecció de dades (RGPD) i protegir el comerç de ciberatacs amb backups al núvol, aplicacions de neteja de correu, protecció de la xarxa corporativa i navegació segura dels empleats.
- Aprofitar les dades recollides i la informació del negoci incorporant tecnologies de business intelligence (BI) i big data.
- Per a aquells comerços més avançats, poden incorporar innovació al model de desenvolupament de la transformació digital, eventualment a través de la cooperació amb start-ups, universitats i altres comerços.