Les tecnologies habilitadores digitals i el seu impacte al comerç
1 de març de 2022
Hi ha 9 tecnologies habilitadores digitals que permetran a la teva pime créixer i consolidar la seva presència al mercat.
Les tecnologies habilitadores digitals són aquelles que destaquen pel seu potencial transformador i impulsen la transformació digital.
Es tracta de tecnologies que tot i estar en diferent fase d'evolució i maduresa, poden impactar al nostre dia a dia, i el de les nostres empreses, de manera radical. Moltes d'elles, a més, les hem normalitzat a la nostra vida sense ser-ne, de vegades, conscients, com seria per exemple quan utilitzem assistents virtuals que incorporen una tecnologia tan avantguardista com intel·ligència artificial.
Algunes tecnologies habilitadores destacables són el IoT, big data, intel·ligència artificial, blockchain i la ciberseguretat, entre d'altres.
Aquestes tecnologies impacten significativament en la transformació digital i suposen grans oportunitats per a la feina, però també planteja un repte per als sectors productius i de la ciutadania. Algunes de les tecnologies habilitadores més importants i que s'apliquen al sector comerç són:
- Internet of things (internet de les coses). És un sistema on els objectes físics estan connectats a Internet. Per al comerç, podeu proporcionar un coneixement extra sobre el comportament dels clients pel que fa a les vostres necessitats, hàbits i preferències durant el procés de venda, fet que figura un gran avenç a l'hora d'adaptar els productes i serveis a la demanda dels consumidors.
- Plataformes col·laboratives. És un avenç per a la prestació de serveis i el treball en equip. Són programaris que s'adapten a les necessitats de l'usuari i faciliten la comunicació i la feina col·laborativa. Un exemple són les trucades de vídeo o reunions d'equip a través de plataformes concretes.
- Big data i analytics. És una tecnologia que permet al comerç al detall conèixer les tendències del mercat i als seus potencials clients. El seu sistema de recopilació, emmagatzematge i anàlisi de macrodades ajuda a avançar-se als esdeveniments i als seus competidors i prendre les decisions adequades sobre quins productes o serveis oferir.
- Blockchain o cadena de blocs. Registra transaccions i seguiment d'actius (tangibles i intangibles). Per exemple, és aplicable al procés d'enviament d'un producte, combinat amb altres tecnologies com IoT. En aquest cas, permetria conèixer en detall i temps real el procés permetent a les empreses automatitzar la compra de materials i agilitzar tràmits, estalviant temps i diners. Per al model tradicional de negocis, proporciona més seguretat en les operacions, redueix costos innecessaris i errors humans.
- Realitat augmentada. El seu avantatge principal és l'experiència nova i interactiva que crea en els consumidors. Es pot utilitzar en entorns digitals i en espais físics i permet que qualsevol client potencial pugui obtenir una vista prèvia d'un producte sense que sigui present en realitat.
- Robotització. Fa referència a lús de màquines en processos de producció en comptes déssers humans. La robotització és tendència en logística de comerç electrònic, ja que agilitza la feina als cims més alts de volum de comandes i redueix els possibles riscos laborals.
- Intel·ligència artificial. Aquesta tecnologia és una combinació entre l‟agilitat d‟una màquina i la capacitat humana de raonar. Algunes tendències en comerç són els chatbots (robots que atenen clients a la web) o la recuperació de carretons abandonats per correu electrònic.
- Machine learning. Fa marxada de la intel·ligència artificial. Són màquines que reconeixen patrons i aprenen automàticament sobre aquests patrons que els permeten fer prediccions. És molt útil, per exemple, per a la detecció de fraus en temps real en compres en línia.
- Ciberseguretat. És una tecnologia molt necessària, tant per comprar a botigues en línia com per assegurar les dades que emmagatzemen les empreses i protegir-les de ciberatacs. A més, és molt útil per desenvolupar webinars de manera correcta.
La tecnologia innova, es renova constantment i és cada dia més present en el desenvolupament i l'evolució de les empreses com en el cas del comerç on presenten un gran potencial a explorar.