Compra Eixample

Compra Eixample
Tota l’actualitat del món del comerç
Notícies

L'oportunitat de l'e-commerce per al sector retail a Espanya

1 de març de 2022

5 pilars bàsics que permetran que el teu pime aprofiti l'oportunitat de l'e-commerce a l'entorn digital.

Comprem on i quan volem. Res ens para com a consumidors. La tecnologia ens ha donat aquesta capacitat i ha generat un canvi radical en el nostre comportament i en els nostres hàbits de compra i ha trobat, en la Covid-19, un catalitzador sense precedents, que està accelerant la digitalització del retail a un ritme mai vist.

L'efecte de la crisi generada per la Covid-19 ha estat immediat, deixant un context de tancament gairebé total de botigues, i motivant un creixement de l'e-commerce d'aproximadament un 36% a Espanya el 2020, segons l'estudi Global Ecommerce 2020 elaborat per eMarketer, categories com a alimentació i cura personal han estat les que més han crescut respecte a l'any anterior.

Segons l'estudi Digital 2021 portat a terme per Hootsuite el 79,3% dels espanyols assegura haver comprat en línia el darrer mes i el 63,7% reconeix que, abans de cada compra, s'informa en canals digitals. Canvis d'hàbit en el consum que retailers de totes les mides, han de tenir en compte per respondre a aquestes noves expectatives que impacten en un procés de decisió de compra, que cada vegada és més complex.

Com a consumidors som cada vegada més exigents.

Busquem informació útil, preus competitius, recomanacions de valor i, sobretot, marques que ens ofereixin una proposta de valor personalitzada i ho facin a tots els punts de contacte siguin digitals o no. Els retailers han de complir aquestes expectatives i oferir una experiència integrada, independentment del canal. Segons un estudio de Google, el 2024, almenys el 33% dels ingressos del sector minorista a Espanya s'ho repartiran les companyies que tinguin una oferta digital integrada en el seu model de negoci, amb una gran contracció del pes de comerços minoristes la presència dels quals és només física i un augment significatiu de la quota de marketplaces a gairebé tots els països.

Així mateix, aquest estudi de Google indica que durant el Covid-19 ha crescut un 8% el nombre de consumidors agnòstics al canal. No importa el canal, no importa l'hora, ho volem tot i ja ho volem. L'omnicanalitat i la personalització són fonamentals. Entendre-les i abordar-les correctament és combinació guanyadora. Una sense l'altra no funciona, però juntes, tenen un potencial increïble, capaç de multiplicar fins a cinc la venda davant de l'experiència en un únic canal.

L'oportunitat pels retailers passa per aprofitar els beneficis que aporta el context digital a la relació amb el seu consumidor. Construir un enfocament sòlid sobre 5 pilars bàsics és bàsic per a aquells retailers que vulguin aprofitar l'oportunitat de l'entorn digital:

1. Màrqueting

És essencial abordar una visió integrada de l'embut de conversió (des de la fase de consideració fins a la compra i fidelització) per impulsar les vendes alhora que s'incrementa l'eficiència de la inversió. Com a dada de referència, segons lestudi Six ways for retailers to drive rapid e-commerce growth, elaborat per EY Parthenon, un retailer nadiu digital dedica, de mitjana, al voltant del 14% dels costos a màrqueting. L'automatització, palanquejada en solucions de màrqueting cloud, intel·ligència artificial i analítica avançada és fonamental per disposar d'un enfocament àgil que permeti fer màrqueting aprofitant les vendes del temps real.

2. Tecnologia

La tecnologia com a habilitador core que dóna suport als processos definits aportant una resposta òptima als reptes de negoci. El cost de la posada en marxa i el manteniment de solucions e-commerce i totes les tecnologies subjacents no és menor. Tot i això, el núvol ha portat gran quantitat d'alternatives capaces d'adaptar-se a la realitat de cada negoci. La clau: alinear les necessitats de negoci amb els requeriments tecnològics, traient partit a l'escalabilitat que aporten les solucions cloud a tot el cicle de vida de client.

3. Merchandising

Dins de l'e-commerce, a l'hora de definir l'assortiment (que no ha de ser el mateix que en botiga física), s'han de tenir en compte les expectatives del consumidor i el seu comportament en aquest canal. L'agilitat a l'hora d'interpretar aquestes dades és crítica per entendre quines categories i productes funcionen millor i adaptar l'assortiment de l'e-commerce sobre la base.

4. Enviament i fullfilment

Com a consumidors esperem enviaments ràpids i amb cost zero. Com a referència, a l'estudi d'EY Parthenon esmentat prèviament, es mostra que un retailer nadiu digital dedica de mitjana entre el 10% i el 18% del seu compte de resultats en despeses d'enviament. El creixement exponencial d'enviaments i les limitacions a l'anomenada última milla generen la necessitat d'explorar nous models que permetin, a través de sinergies, millorar aquest apartat crític per a l'e-commerce.

5. Dades i insights de client

La gestió de dades relacionades amb operacions, nivells de servei, hàbits i preferències de client… si és de forma integrada, aporta eficiència a tota la cadena de valor, alhora que permet oferir una millor experiència de client que impacta directament en un increment de vendes i marge de benefici per a la companyia. És fonamental definir una estratègia de la dada alineada amb l'estratègia de negoci, tenint en compte, a més, l'arquitectura, el model de gestió i el consum de la dada més adequada per al cas particular de cada negoci.

El present del retail és excitant ja que la presa de decisions, pel que fa a experiència de client, es basa, cada cop més, en un profund coneixement d'aquest i el seu context. Un coneixement (basat en dades) que es genera a l'omnicanalitat més absoluta. Una omnicanalitat que aspira a ser transparent per al consumidor perquè, al fons, el consumidor no pensa en canals. Pensa com obtenir el que busca, de la manera més senzilla i rellevant en funció del seu moment i context. I és aquí, precisament, on hi ha l'oportunitat de l'e-commerce per al sector retail a Espanya.

Acelera Pyme - red.es

Qui Som

Compra Eixample és la primera plataforma de comunicació de promocions, ofertes i descomptes a mida del comerç de proximitat de l’Eixample. Una iniciativa innovadora i única a la ciutat de Barcelona, ideada pels comerços de totes les associacions que han creat COMPRA EIXAMPLE: CorEixample, Encantsnous Eix Comercial, Fort Pienc Eix Comercial, Gaudi Comerç, Eix Comercial Sagrada Família i Sant Antoni Comerç.

compraeixample.cat pots trobar detallats els directoris dels establiments associats, l'agenda de totes les nostres activitats: fires, mostres, desfilades..., aixó com informació sobre el comerç de proximitat i sobre les associacions que integren COMPRA EIXAMPLE.

Notícies
17.05.2022
Com desenvolupar un pla de continguts per a xarxes socials?
Un pla de continguts és una eina imprescindible en una estratègia de xarxes socials. Aprèn a crear-ne un amb aquest post!  Les xarxes socials han esdevingut una eina fonamental de comunicació per a qualsevol...
+ info
17.05.2022
Fonaments de l'e-commerce: Tot el que has de tenir en compte abans de muntar una botiga online
Estàs pensant a obrir una botiga en línia? Que no se't passi res per alt! T'expliquem quins són els passos per començar i fer créixer el teu negoci online.  Quan pensem en un e-commerce, pot passar que...
+ info
Botiga del Mes
Gigamesh, la meca de la ciència ficció i la literatura fantásticaGigamesh, la meca de la ciència ficció i la literatura fantástica
Gigamesh, la meca de la ciència ficció i la literatura fantástica

Un dels establiments més singulars de l'Eixample és Gigamesh. Una botiga única. Un paradís per als amants de la ciència ficció, la literatura fantàstica i els jocs no electrònics. Ubicada al número 8 del carrer Bailèn, al territori de l’ Eix Fort Pienc, durant tots els seus anys d'existència, ja van per 35, no ha deixat de créixer en oferta, en espai i en popularitat, esdevenint, avui, llibreria de...

Llegir més
Carregant...
x
X