Què són els codis EAN i per què són importants per a la venda a marketplaces
25 de juny de 2025
A l'hora de vendre un producte, tant a botigues físiques com a online, és fonamental proporcionar una identificació única i estandarditzada.
A Espanya, aquesta identificació es fa a través del GTIN (Global Trade Item Number), gestionat per GS1 Spain. En aquest article t'expliquem els detalls d'aquests codis, els avantatges que aporten a la teva pime i com els pots implementar. Continua llegint!
Què són els codis EAN/GTIM?
Tot i que es poden confondre, GTIN i EAN no són exactament el mateix.
- GTIN (Global Trade Item Number): és el número únic que identifica un producte a nivell mundial.
- EAN (European Article Number): és el format de codi de barres més comú a Europa i representa gràficament el GTIN.
A continuació, s'adjunta una taula resum del que s'ha explicat anteriorment, per diferenciar amb claredat ambdós formats.
Què és?
- GTIN: El número únic del producte.
- EAN: El codi de barres que representa aquest número.
Per què serveix?
- GTIN: El fan servir els sistemes per identificar un producte.
- EAN: L'escanegen les màquines a botigues o magatzems.
- GTIN-13 (EAN-13): el més comú a nivell mundial.
- GTIN-12 (UPC): utilitzat als Estats Units i Canadà.
- GTIN-8: per a productes de mida molt reduïda.
- GTIN-14: per a agrupacions logístiques com a caixes o palets.
Quina informació conté un codi EAN/GTIN?
Per mantenir un format uniforme a nivell mundial, aquests codis segueixen una sèrie de paràmetres:
- Codi de país: no indiquen el país de fabricació, sinó des del qual es va emetre el prefix GS1.
- Prefix d'empresa: identifica el número distintiu de la teva pime. Hauràs de sol·licitar-ho a través de GS1.
- Referència del producte: és el codi que hagis decidit assignar a cadascun dels productes que comercialitzes.
- Dígit de control: es genera automàticament per verificar la validesa del codi.
A més de ser obligatori per a la comercialització en determinades botigues en línia, incloure aquests codis en els teus productes aporta nombrosos avantatges a la teva pime.
Però... Quins són aquests avantatges?
- Identificació única global: garanteix que el teu producte sigui reconegut a qualsevol part del món.
- Requisit per vendre a marketplaces: com Amazon, Carrefour o Google Shopping.
- Gestió eficient de l'inventari: facilita l'escaneig, el seguiment i la reposició.
- Major traçabilitat: permet controlar l'origen i la destinació de cada unitat.
- Millora la imatge de marca: aporta professionalitat i confiança davant de clients i distribuïdors.
El codi EAN/GTIN és la clau que obre les portes del mercat global als teus productes.
Després de veure els múltiples avantatges que tenen aquests codis, us mostrem com sol·licitar un codi EAN/GTIN.
Passos per sol·licitar un codi:
- Primer cal registrar-se a GS1, l'organització oficial que gestiona aquests codis a nivell mundial. El lloc web corresponent per fer-ho és el següent: https://www.gs1.org.
- Cal seleccionar el tipus de membres, segons la quantitat de productes que vendràs.
- El tercer pas és rebre el vostre prefix d'empresa, que s'inclourà en tots els codis.
- Més endavant cal assignar un número a cada producte, amb ajuda del generador de GTINs de GS1 o de manera manual.
- Finalment, cal generar els codis de barres (imatges) a partir dels GTINs per col·locar-los als envasos.
Un cop tinguis el codi, podràs descarregar-lo en tres possibles formats:
- Format JPEG: es tracta dun arxiu descomprimit, és a dir, que qualsevol ordinador el pot obrir, és dalta qualitat de resolució, però no és ideal per redimensionar.
- Format EPS: és el més usat per la majoria dels dissenyadors, ja que presenta un alt nivell quant a qualitat i versatilitat, també és especial per canviar la mida de la imatge. És un fitxer de vector EPS que és un format d'intercanvi i es pot utilitzar en múltiples aplicacions.
- Format TIFF: és un fitxer que funciona si es necessita un fons transparent, no és un format adequat per redimensionar.
Ven els teus productes de forma professional creant un codi EAN i porta el teu e-commerce a nous canals i mercats. Consulteu com obtenir-lo amb GS1 i comença avui mateix!