Tot el que necessites saber sobre la Llei del Teletreball
10 de setembre de 2024
El teletreball ha esdevingut una modalitat de treball molt recurrent i eficient tant per a les empreses com per als professionals.
Si estàs pensant en implementar-lo a la teva pime, en aquest post, et mostrarem les claus de la llei que el regula. No t'ho perdis!
El teletreball, un nou modus operandi a les empreses
Abans del 2020, el treball remot no era una pràctica habitual. De fet, a Espanya, només el 10,9% de la població activa exercia aquesta modalitat a l'àmbit professional. Unes xifres que contrasten amb les taxes superiors al 23% d'altres nacions com els Països Baixos o Finlàndia. No obstant això, després de la pandèmia, aquestes dades van augmentar exponencialment i van incrementar el número de persones que teletreballen a Espanya fins als 3 milions. 4 anys després, el nombre de teletreballadors continua per sobre d'aquesta xifra.
Però, què és el teletreball? És una modalitat laboral on les persones realitzen la seva activitat professional lluny del lloc habitual, com l'oficina, i comencen a treballar en altres espais com, per exemple, els seus domicilis. Per fer-ho, heu d'utilitzar una sèrie d'eines i tecnologies digitals que us permetin completar les vostres tasques de manera còmoda i accessible. Es diferencia del treball a distància en què, en aquest últim, el treballador tria des d'on vol treballar, mentre que amb el teletreball l'empleat necessita una sèrie de sistemes informàtics i telemàtics facilitats i administrats per l'empresa.
Després de la irrupció d'aquesta nova forma de treball, el Govern espanyol va prendre la decisió de regular aquesta pràctica per establir una sèrie de normes i protegir tant les empreses com les persones amb la Llei del Teletreball.
La Llei del Teletreball
La Llei 10_/2021, de 9 de juliol, de treball a distància és una normativa aprovada el setembre del 2020 i que va entrar en vigor l'11 de juliol del 2021 que regula les normes sota les quals es regeix el teletreball a Espanya.
A més d'exposar-se les diferències entre els conceptes de treball a distància, teletreball i treball presencial, es detallen els drets i les obligacions que tenen tant les empreses com els treballadors en cas d'optar per aquesta modalitat. També indica quines despeses han de cobrir les empreses i les sancions en cas que aquesta llei s'incompleixi.
És una normativa aprovada el setembre del 2020 i que va entrar en vigor l'11 de juliol del 2021 que regula les normes sota les quals es regeix el teletreball a Espanya.
La seva entrada en vigor va suposar un punt d'inflexió en l'activitat professional de molts treballadors, ja que regulava una forma de treball ja estesa a altres països del món i que a Espanya, després de la irrupció de la pandèmia el 2020, havia guanyat molt de pes.
Aspectes clau de la Llei del Teletreball
Com ja heu pogut veure, la Llei del Teletreball indica les pautes a seguir perquè tant empreses com treballadors puguin continuar desenvolupant la seva activitat a través d'aquesta pràctica. D'aquesta manera, la normativa indica que:
- Aquesta llei afecta totes les persones que duguin a terme la seva activitat a través d'aquesta pràctica. Es considera teletreball quan la feina a distància d'un empleat assoleixi com a mínim el 30% de la jornada laboral en un període de 3 mesos.
- L'horari laboral l'ha de pactar l'empresa i el treballador, i hi ha la possibilitat d'optar per un horari flexible, i que, igual que a la resta d'empreses, s'ha de registrar.
- Les despeses associades a aquesta modalitat han de ser a càrrec de l'empresa, com l'equip necessari per realitzar l'activitat, els costos de manteniment o la part corresponent de les despeses d'electricitat i d'internet.
- Els treballadors tenen dret a la desconnexió digital. És a dir, que l'empresa haurà de respectar les hores de descans dels empleats tot i que puguin accedir als seus equips. A més, la llei indica que les empreses no poden obligar els treballadors a instal·lar programes ni fer activitats amb els seus dispositius personals.
- Les empreses podran controlar l'activitat dels seus treballadors, respectant la seva intimitat i honor, per exemple, mitjançant aplicacions de gestió, sistemes de control horari o programes d'avaluació.
- Tant els empleats com les empreses han de vetllar per cuidar els equips i la seguretat en tot moment, facilitant l'accés a la prevenció de recursos laborals i comprometent-se a desenvolupar la seva activitat.
A més, la Llei del Teletreball indica que no hi pot haver cap diferència entre el treball presencial o distància, eliminant així els possibles avantatges o desavantatges d'una modalitat o una altra. L'objectiu d'aquesta normativa és regular una nova forma de treball que beneficiï tant les persones com les empreses adaptant-se a les necessitats de l'etapa actual en què vivim.