Economia Blava: un nou horitzó digital per a pimes i autònoms
6 de febrer de 2024
Els nous enfocaments econòmics comporten àmbits relacionats amb la sostenibilitat, la regeneració i la circularitat i són interessants per a pimes i autònoms perquè promouen nous productes i serveis. En aquest post, us apropem l'enfocament de l'Economia Blava, un àmbit d'acció que, unit a la digitalització, genera onades d'oportunitats i creixement.
Economia Blava fa referència a les iniciatives polítiques i econòmiques que promouen activitats per preservar la riquesa dels mars i oceans. Avui, sens dubte, aquest enfocament és necessari perquè els entorns marítims s'enfronten a problemes greus com són la contaminació per plàstics, la pesca descontrolada i la variació de temperatura que posa en perill la biodiversitat.
A més, l'Economia Blava no només promou la cura d'aquests entorns, també és significativa pel seu impacte: genera aproximadament 650.000 milions d'euros a l'any i 4,5 milions de llocs de treball directes segons l'informe Blue Economy Report 2023 de la Comissió Europea.
Coneix els tres eixos de l'economia blava
Les activitats que engloba l'Economia Blava són moltes i totes s'executen en base a tres eixos que es retroalimenten. Són els següents:
- Sostenibilitat marina: promovent la conservació i ús sostenible dels recursos marins i costaners. Per això, treballa sobre la base de la gestió responsable dels ecosistemes marins i la protecció de la biodiversitat.
- Innovació i tecnologia: fomentant la innovació de nous productes per explotar recursos marins des del respecte als entorns.
- Economia de serveis marins: creant nous serveis que deriven dels oceans i les costes.
En base a aquests tres eixos, les oportunitats per a pimes i autònoms són múltiples, a la qual cosa se suma el fet que aquests tres principis s'emmarquen als Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU, cosa que promou la rellevància social de totes les petites empreses que s'enfoquen a l'Economia Blava.
Quins sectors implica?
Si més d'un 70% de la superfície del planeta està ocupat per mars i oceans, l'Economia Blava abasta una àmplia gamma de sectors i, per tant, suposa oportunitats de creixement a pimes i autònoms enfocades, per exemple, a:
- Turisme costaner: amb serveis turístics sostenibles com excursions d'albirament de balenes, passejades amb veler i allotjaments ecoamigables.
- Alimentació: amb cultiu i comercialització d'algues marines perquè és un aliment ric en micronutrients i baix en greixos que respon a la tendència actual d'un estil de vida saludable.
- Aqüicultura sostenible: amb cria de peixos i marisc de forma ecològica i sense fer malbé els ecosistemes marins.
- Energia oceànica: amb la generació denergia verda gràcies a corrents i onades que ofereix oportunitat dinversió i innovació.
- Gestió de residus marins: amb neteja de platges, recol·lecció de deixalles marins i la promoció de pràctiques de reciclatge sostenibles.
- Transport i logística marítima: amb tot allò relacionat amb la gestió de mobilitat de persones i productes a ports, vaixells o vaixells de càrrega.
Allò digital i l'Economia Blava
La digitalització és un habilitador essencial per a l'èxit a l'Economia Blava perquè, en gran mesura, els avenços tecnològics són crucials per al desenvolupament d'aquestes iniciatives empresarials innovadores. T'expliquem algunes raons:
- Eficiència i gestió: gràcies a les eines digitals s'optimitza l'eficiència en sectors com ara la pesca, l'aqüicultura i la logística marítima. La gestió eficient dels recursos i la reducció de costos són clau per a l'èxit de la logística marítima, la millora de cadenes de subministrament o, entre d'altres, el seguiment de transports marítims que beneficia petites empreses de transport i també petites empreses d'exportació i importació.
- Innovació tecnològica: l'economia blava requereix innovació constant i la digitalització facilita la recerca i el desenvolupament de noves tecnologies. Passa així, per exemple, en el cas del control de les instal·lacions d'energia oceànica o d'anàlisi de dades. A més, les pimes i els autònoms tenen l'oportunitat d'aportar els seus coneixements i avançar-se a necessitats, desenvolupant solucions tecnològiques avançades en, per exemple, la creació de vehicles autònoms submarins, sensors de monitoratge marí o millors sistemes de navegació.
- Monitorització i conservació: la digitalització permet el seguiment en temps real de la salut dels oceans i la biodiversitat marina, una cosa crucial per a la gestió sostenible dels recursos i la conservació dels ecosistemes marins. Per tant, la digitalització és necessària per administrar de manera lògica sistemes d'aqüicultura, monitoritzar la qualitat de l'aigua i optimitzar la producció.
- Experiència del client: tant al sector turístic costaner com pel que fa a la logística, la digitalització permet una experiència més personalitzada, des de la reserva en línia i la promoció de serveis turístics, fins al seguiment d'enviaments transoceànics.
En conclusió, l'Economia Blava ofereix oportunitats emocionants per a pimes i autònoms a diversos sectors. I, per això, la digitalització és essencial per aprofitar al màxim aquestes oportunitats i garantir un enfocament sostenible a l'explotació dels recursos marins i costaners.
D'aquesta manera, l'Economia Blava i la digitalització van de la mà, obrint un nou horitzó digital per als emprenedors que volen marcar la diferència al món marí, aportar les seves capacitats per millorar els entorns i assegurar un futur saludable per als mars i oceans .