Marketplaces 101: una guia essencial per a pimes i autònoms
19 de març de 2024
Gràcies a la transformació digital, les pimes i autònoms han trobat noves maneres de vendre els seus productes i serveis al canal online. Un exemple són els marketplaces i, si vols conèixer tots els detalls sobre ells i com participar-hi, en aquest monogràfic t'ensenyem com.
La transformació digital i els avenços tecnològics han introduït noves maneres de comunicar-nos, de treballar i noves maneres de comprar i vendre productes i serveis. Els marketplaces són plataformes en línia on qualsevol pime o autònom pot vendre els seus productes, és a dir, un punt de trobada entre venedors i compradors, amb l'avantatge de no estar limitat a cap espai físic ni àrea geogràfica.
D'una banda, un marketplace és una plataforma en línia on qualsevol petita empresa o autònom té l'oportunitat de posar els seus productes i serveis a la venda. Hi ha diferents tipus de marketplaces depenent de les seves peculiaritats:
- Marketplace On-demand: centrats en el lliurament de productes o serveis de manera immediata per satisfer una necessitat urgent dels compradors.
- Marketplace Gestionats: ofereixen tot tipus de productes de diferents marques, generalment en un mode de venda B2C (“Business to Customer”, per les sigles en anglès), és a dir, de negoci a consumidor.
- Marketplace Comunitaris: aquells en què els usuaris finals són tant els venedors com els compradors, és a dir, es fan transaccions d'igual a igual.
- Marketplace B2B (Business to Business): aquells adreçats d'empreses a empreses.
D'altra banda, hi ha nombrosos beneficis per als venedors que decideixen començar a operar en un marketplace existent. Entre ells es troben:
- Major exposició i visibilitat.
- Estalvi en publicitat.
- Servir-se de la infraestructura tecnològica.
- Dades i anàlisi.
- Reducció de barreres dentrada.
En cas que hi hagi un marketplace que s'ajusti a les necessitats requerides com a venedor, els passos que s'han de seguir per operar-hi són els següents:
- Seleccionar el marketplace que s'adapti millor als productes o serveis de l'empresa en qüestió.
- Obrir un compte al marketplace.
- Pujar el catàleg.
- Mantenir un registre actualitzat de l'inventari.
- Establir els preus.
- Gestionar les comandes eficientment.
- Gestionar la logística de les comandes.
- Proporcionar una atenció adequada al client: estar disponible per respondre preguntes i resoldre problemes dels clients, proporcionant un servei d'alta qualitat.
- Establir i comunicar clarament les polítiques de devolució.
Tot i això, és possible que, com a venedor, no hi hagi cap marketplace que s'adapti a les necessitats que requereix el negoci. Per fer-ho, és possible crear un marketplace propi. Per aconseguir la seva correcta operativa, heu de tenir una sèrie de funcionalitats que s'aconsegueixen a través de:
- Plataformes de comerç electrònic especialitzades en la creació de marketplaces. Per exemple: Izberg, Magento o Mirkl.
- Plataformes de gestió d'inventari, que permeten portar un control de tots els productes, la comptabilitat o les compres, millorant així l'eficiència de la pime. Per exemple: Odoo, SAP Business One o Microsoft Dynamics 365 Business Central.
- Plataformes de gestió de pagaments, és a dir, un sistema o programari dissenyat per facilitar i gestionar les transaccions econòmiques. Per exemple: Stripe, Paypal o Square.
- Gestió de la logística: decidir si és el venedor que opera al marketplace el que s'encarregue de la logística de les comandes o si serà el gestor del marketplace l'encarregat de fer-ho.
En definitiva, els marketplaces han crescut de manera significativa en els darrers anys, alhora que ajudaven a créixer altres empreses i poden suposar una gran ajuda per a totes les pimes i autònoms. Conèixer les diferents plataformes, les seves característiques, saber com iniciar-se i quines eines són necessàries per a la gestió adequada del negoci, són clau per ajudar a créixer i consolidar empreses de totes les mides.