La innovació i els nous models de negoci en pimes i autònoms
2 d'abril de 2024
El desenvolupament de la tecnologia durant els darrers anys ha impulsat l'aparició de nous models de negoci. Per això, és important que pimes i autònoms els tinguin en compte per aconseguir satisfer la demanda dels seus clients en un món cada cop més digital. En aquest monogràfic, t'expliquem pas a pas com definir un nou model de negoci.
El desenvolupament de les tecnologies digitals provoca l'aparició contínua de noves maneres d'intentar satisfer l'oferta i la demanda, convertint els models de negoci en un marc empresarial en moviment constant dins d'aquesta nova economia digital. Un model de negoci és una representació abstracta de totes les peces que componen una organització. Aquest marc pot ajudar la pime o autònom a entendre, definir i planificar totes les especificitats que conformen el seu negoci i prendre millors decisions.
Les pimes i autònoms poden aprofitar els models de negoci preexistents o configurar-ne de nous per tractar de resoldre problemes i/o satisfer necessitats en mercat. A diferència de les grans companyies, la proximitat amb el client els permet conèixer de primera mà quines són les seves necessitats i motivacions, ia més a més tenen una gran capacitat per pivotar en la seva estratègia o enfocament sense que això requereixi una gran inversió de temps i recursos.
A nivell conceptual, es proposa el procés següent a l'hora de dissenyar o redefinir un model de negoci:
- Investigació i exploració: permetrà identificar les motivacions i necessitats dels clients objectiu, així com detectar i assimilar els factors interns i externs que poden afectar un negoci i el model que s'ha plantejat.
- Ideació i Conceptualització: és el moment de passar a un procés d'ideació i conceptualització de possibles solucions. En primer lloc, es primarà la quantitat didees versus la possible qualitat. Posteriorment, s'acordaran els criteris de priorització i passarà a la selecció d'idees.
- Prototipat i Validació: en aquesta fase es validarà la solució seleccionada amb els clients (encara que sigui amb un esbós o un prototip de la idea per al possible interès per la solució).
- Estimacions, Construcció i Llançament: finalment, es buscarà estimar quines capacitats materials i humanes són necessàries, els costos de la solució, el seu potencial d'ingressos, i pensar en com es construirà i com es llançarà.
Per ajudar la pime a analitzar, idear i definir el model que millor s'adapti al seu negoci hi ha multitud d'eines gratuïtes o de baix cost, sobre les quals s'entren detalladament en aquest monogràfic, com són:
- Business Model Canvas
- Lean Canvas
- Anàlisi PESTEL
- Les 5 forces de Porter
- Anàlisi DAFO
- Anàlisi CAME
- Stakeholders Map
- Stakeholders Matrix
- Customer Insights Matrix
- Mapa d'empatia
- Customer Journey Map
- Blueprint
En resum, el model de negoci és l'element clau sobre el qual pivotarà tota l'estratègia i totes les peces del vostre engranatge. Per això, és fonamental fer una anàlisi exhaustiva de tots els factors interns i externs que envolten l'empresa, i que permeti establir unes bases adequades, sòlides i coherents. I encara més important, és vital que el model sigui sotmès a una revisió i reavaluació contínua, de manera que pugui ser adaptat a les noves necessitats del mercat i/o del negoci.