Posicionament ASO. Què és i com funciona?
19 de desembre de 2023
Si estàs pensant en desenvolupar una app, o ja ho has fet, és molt important implementar una estratègia per poder destacar entre els competidors a les app stores. T'expliquem com fer-ho amb el posicionament ASO!
A Espanya més del 97% de la població té un smartphone a casa que, alhora, tenen entre 10 i 20 aplicacions descarregades segons dades d'Statista. Aquestes aplicacions es descarreguen d'app stores com ara Google Play o l'App Store d'Apple.
De fet, el mercat d'aplicacions és tan gran que segons un altre estudi d'Statista, el 2021 hi havia més de 3,4 milions d'aplicacions només a Google Play i es van descarregar globalment més de 230 mil milions durant aquest mateix any.
Tenint això com a context, és primordial tractar de destacar i posicionar-nos en un mercat tan competitiu. Per aquest motiu, és de gran importància que entenguem com funciona el posicionament ASO i com podem incloure'l a l'estratègia del nostre e-commerce.
El posicionament ASO, de l'anglès App Store Optimization, és un concepte similar al posicionament SEO, de què ja hem parlat anteriorment. La principal diferència entre tots dos és que l'ASO tracta d'optimitzar la nostra aplicació (app) per maximitzar-ne la visibilitat en les diferents plataformes de descàrrega.
És a dir que, igual que al SEO, haurem de seguir una sèrie de tècniques que faran que la nostra aplicació sigui més atractiva per a l'algorisme de l'app store.
En aquest sentit, els factors que afecten el posicionament de la nostra aplicació es poden distingir en dos grups: els factors On-App i els factors Off-App.
Abans d'explicar els diferents factors, però, és important saber que, depenent de l'app store on tinguem la nostra aplicació, certs factors poden canviar i funcionar de manera diferent.
Factors On-App
Són aquells que podem canviar i modificar ja que afecten internament l'app. Alguns dels més importants són:
- Keywords o paraules clau. El primer treball que hem de fer és una cerca de les paraules clau que els usuaris utilitzen per trobar la nostra aplicació. Aquestes paraules claus les inclourem en el nom, el subtítol i la descripció.
- Icona. Hem d'intentar que la nostra icona sigui el més representativa i simple possible, ja que és clau perquè els usuaris ens diferenciïn de la resta.
- Títol/Nom de l'app. Al costat del nom hem d'introduir una de les keywords principals amb què ens volem posicionar. Sempre intentant que el títol no sigui gaire llarg.
- Subtítol. A l'App Store d'Apple ens podem trobar amb el subtítol, just a sota del nom. És el lloc idoni per explicar breument l'objectiu de l'aplicació i introduir keywords que ens ajudin a posicionar-nos millor.
- Descripció. Tant a Google Play com a l'App Store, la descripció és el lloc on tenim per explicar les principals característiques i avantatges de la nostra aplicació. També hem d'intentar incloure les paraules clau que volem posicionar.
- Captures de pantalla i vídeos. Juntament amb la descripció, les captures de pantalla i els vídeos són la millor manera d'ensenyar què fa la teva app de forma visual i atractiva.
- Categoria. Aquest factor no repercuteix directament en el rànquing de posició, però no ens en podem oblidar. Molts usuaris en comptes de cercar per nom, busquen apps per categories. Pel que estar a la categoria adequada és també un factor important.
Factors Off-App
Com el nom indica, són aquells factors sobre els quals no tenim control. Aquests factors són una mica més difícils de controlar, ja que no tenim capacitat de modificar-los com els On-App. Tanmateix, és important conèixer-los:
- Volum i velocitat d'instal·lacions. Com més instal·lacions en un menor període de temps tingui la teva app millor posicionada estarà. Cal tenir en compte que, per contra, si l'aplicació té un gran nombre de desinstal·lacions en un període de temps curt, es veurà afectada negativament.
- Engagement. És important que també, a més de descarregar l'app els usuaris la facin servir amb freqüència.
- Valoracions, comentaris i nota mitjana. Tant l'App Store com el Google Play tenen molt en compte el nombre de valoracions positives dels usuaris, hem d'intentar tenir una nota mitjana per sobre de 4,5 per obtenir el millor posicionament.
A més de posar en pràctica les consideracions anteriors, és important que les monitoritzem i revisem per determinar si estan tenint èxit. De mica en mica, amb tots els aspectes que hem esmentat segur que l'app del teu e-commerce acabarà entre les més rellevants. No esperis més i digitalitza el teu comerç!